Je gebruikt het See Think Do Care model voor je content strategie. Maar, hoe meet je of jouw marketing- of contentstrategie werkt? Met Kritische Prestatie Indicatoren. KPI’s geven inzicht in het resultaat van een metric waar jij op wilt scoren. Denk hierbij aan bereik, omzet, open ratio en click-through-rate. Maak jouw funnel meetbaar door KPI’s te koppelen aan het See Think Do Care-model van Google.
Let op: we zijn geneigd om als een kip-zonder-kop aan de slag te gaan met KPI’s. Ons brein (en de manager) wil snel en veel resultaat. Succes is bij deze roekeloze werkwijze niet gegarandeerd. Voor optimaal resultaat is het van belang KPI’s te prioriteren. Hieronder leggen we uit hoe deze anti-kip-zonder-kop-werkwijze werkt.
TL:DR
Stel KPI’s op voor iedere fase van je marketingfunnel. Kies er vervolgens één om op te focussen. Bereken het verschil tussen je huidige score op de KPI en je doelstelling. De fase met het grootste gat ga je eerst optimaliseren.
En nu keihard je doelstellingen halen. Dat doe je natuurlijk ook bullshitvrij. Ga aan de slag met data en experimenteer. Download het schema, vul het in en als je manager vraagt waar je mee bezig bent wijs je ernaar. Klaar.
Waarom je KPI’s moet prioriteren met het See Think Do Care-model
Je hebt meerdere KPI’s en het liefst behaalde je ze gisteren. We snappen het, de wekelijkse sales- en marketingmeeting is een stok achter de deur. Toch is het van belang om het gas even los te laten, naar de rechterbaan te schuiven en eerst te bepalen welke KPI jouw prioriteit heeft. Zo zie je welke fase van het STDC-model allereerst aandacht nodig heeft en boek je optimaal resultaat.
Door aan één KPI tegelijk te werken behoud je focus en vergroot je de kans op succes. Wanneer je met meerdere KPI’s tegelijk aan de slag gaat, verdeel je je focus over verschillende activiteiten. Je komt in een web van samenhangende acties terecht en raakt afgeleid van het doel. Gevolg is dat KPI’s later behaald worden en de kans op snel succes is klein.
Daarnaast kun je minder goed meten welke activiteit(en) echt hebben bijgedragen aan het behalen van de KPI. Je blijft voortdurend experimenteren en optimaliseren, zonder lange termijn succes. Laat dus even je dagelijkse dingen los. Kijk vooruit.
Voorbeelden van metrics per fase
Drie metrics voor de See fase
- Bereik
- Weergaven
- Klikken
Drie metrics voor de Think fase
- Nieuwsbriefaanmeldingen
- Aantal bezochte pagina’s
- Sessieduur
Drie metrics voor de Do fase
- Conversieratio
- Opbrengst
- Omzet
Drie metrics voor de Care fase
- Net Promotor Score
- Herhaalaankopen
- Openen en klikken in e-mail
Zo prioriteer je KPI’s
Het prioriteren van KPI’s is niet ingewikkeld. Volg de onderstaande stappen en zie in één oogopslag wat jouw aandacht moet krijgen:
- Bedenk voor iedere fase van het STDC-model de belangrijkste metric in waar jij op wilt scoren.
- Schrijf op hoe je nu scoort op de KPI.
- Vervolgens omschrijf je het doel van de KPI, waar wil je naartoe?
- Bereken het verschil tussen de huidige score en het doel van de KPI.
- Prioriteer de KPI’s. De KPI waar je het meest moet groeien is prio 1. De KPI waar je het minst moet groeien krijgt de laagste prio.
We hebben een template ontwikkeld om KPI’s te prioriteren, zodat je weet welke KPI als eerst jouw aandacht moet krijgen. Je ziet direct welke KPI prioriteit één, twee, drie, vier etc. heeft. Om je een handje te helpen hebben we een ingevuld voorbeeld toegevoegd aan de download.
See Think Do Care download
Zelf aan de slag?
- Hiermee kan je direct aan de slag See Think Do Care KPI prioriteiten template (PDF download)
- Of check hier het voorbeeld See Think Do Care KPI voorbeeld (PDF download)
Download het template gratis
Liever per mail?
Vul hieronder je e-mailadres in en we sturen direct een PDF-versie naar je toe. Je krijgt het template en het ingevulde voorbeeld in één download.
No worries, we spammen niet. Vinden we net zo irritant als jij.
Voordelen van het prioriteren van KPI’s met het See Think Do Care-model
- Zie in één oogopslag wat jouw eerste, tweede, derde en vierde etc. prioriteit is.
- Maak in één overzicht duidelijk aan je stakeholders waar de aandacht naartoe moet.
- Het template neem je supersimpel op in je PowerPointpresentatie.
- Uitgeprint op A3: Jij hebt je zaken goed op orde.
- Grotere kans op succes doordat je op de belangrijkste KPI focust.
Aan de slag met KPI’s
Wanneer je jouw prioriteit hebt gevonden kun je direct aan de slag. Pak de data erbij en experimenteer.
Is content marketing onderdeel van jouw strategie? Bekijk hier de best werkende content voor iedere fase van het STDC-model.