Data driven marketing is diepzeeduiken in een zee vol goud

Data driven marketing is een marketingaanpak waarbij je beslissingen neemt aan de hand van data. Je analyseert verschillende databronnen om optimalisatie-kansen te vinden voor bijvoorbeeld een betere klantreis, meer traffic, hogere omzet of meer leads. 

Zo analyseer je bijvoorbeeld met Facebook Business verschillende advertentietypen van een campagne. Werkt een video beter dan een carrousel? Of genereert de afbeelding juist meer kliks? 

Data geeft inzicht in de performance van jouw bedrijf en campagnes. Zo is bijvoorbeeld inzichtelijk wie welke e-mail opent, hoeveel personen op een Facebook-bericht klikken en welke pagina’s op je website het meeste worden bekeken. En dit geeft je de mogelijkheid om te starten met data driven marketing. 

Data als antwoord op je vragen

Je gebruikt data om antwoorden te vinden op je optimalisatievragen. Kunnen advertentieteksten beter? Valt de afbeelding niet op tussen organische berichten? Moet de landingspagina anders ingedeeld worden? Hé, is het aanmeldformulier niet te lang?  

Deze vragen zijn de “kun je me horen”- vragen van Teams meetings. Hoge urgentie en doodnormaal.  

Bij data driven marketing wil je één keer zo’n vraag stellen. Met de juiste aanpak creëer je relevante inzichten. Hier hang je een actie aan die bijdraagt aan betere resultaten. Vervolgens test je de actie om te kijken of je het antwoord op je vraag hebt gevonden.  

Werkt het? Implementeer en schaal op. Zo niet, test een andere actie om je vraag te beantwoorden. 

Wat zijn de voordelen van data driven marketing?

1. Data Analyse 

Dankzij een goede analyse onderbouw je elke keuze en voorkom je dat belangrijke beslissingen enkel op basis van intuïtie en vaste patronen worden gemaakt. 

2. Personalisatie 

Daarnaast kun je de communicatie met jouw doelgroep veel beter afstemmen op ieder zijn interesses en voorkeuren. Met behulp van de data is het namelijk mogelijk om de marketing te personaliseren: je verstuurt het juiste bericht, op het juiste moment, via het juiste kanaal naar de juiste persoon afhankelijk van zijn of haar interesses of persoonskenmerken. 

3. Optimalisatie (Conversie optimalisatie) 

Het derde, en misschien wel leukste, voordeel van data-driven marketing is de mogelijkheid om te experimenteren. De bekendste vorm hiervan is A/B testen.  

Hierbij maak je twee varianten van een advertentie, bericht of pagina. De ene helft van je bezoekers krijgt variant A te zijn, terwijl de andere helft variant B ziet.  

Na een tijdje laat de data zien welke variant succesvoller is. Zo kan een kleine aanpassing in kleur of tekst al zorgen voor een verdubbeling aan views, clicks of conversies. Dit process noemen we ook wel conversie optimalisatie, waarbij je dus gaat experimenteren en testen welke aspecten beter werken in jouw site, landingspagina, app of email beter werken voor jouw specifieke doelgroep of klantensegment. 

Hoe kan je starten met data driven marketing?

Naast analyse, personalisatie en optimalisatie zijn er nog veel meer mogelijkheden met data-driven marketing. En daarmee kan ik ook goed voorstellen dat je niet weet hoe je moet beginnen.  

Starten kun je het beste doen met kleine stapjes. Hierbij geldt dus ook dat de truc van data driven marketing is dat je met kleine experimenten begint en daarop voortborduurt. Dankzij deze experimenten ontdek je namelijk snel wat wel en wat niet werkt en kun je verder gaan werken met de succesvolle experimenten.

Wat zijn de valkuilen van data driven marketing?

1. Wel data, geen inzicht 

Wat heb je nodig voor data driven marketing? Juist, data. De valkuil van data is dat het geen betekenis heeft, tot je er iets mee doet. Je kunt borden vol aan data verzamelen, maar zo lang je het niet kunt vertalen naar relevante inzichten heb je er niks aan. Je zal dus zelf betekenis moeten geven aan jouw data, alleen de cijfers zeggen niet zo veel.

Inzicht creëer je bijvoorbeeld met een dashboard. Je presenteert data op een betekenisvolle manier, waarbij je alleen data insluit die relevant is voor jouw bedrijf of campagne. Bekijk hier een voorbeeld. 

2. Alleen korte termijn resultaten  

Data driven marketing wordt vaak gebruikt om op korte termijn zo veel mogelijk resultaat te behalen. De lange termijnstrategie komt hierdoor onderaan de stapel te liggen en wordt niet meer in de gaten gehouden. Dat is zonde, want lange termijn acties zorgen voor doorlopende resultaten, conversies en een duurzame marketing strategie. Het goed om je je er als bedrijf bewust van te zijn dat data-driven marketing een continu proces is, waarbij men continu data verzamelt, analyseert, nieuwe doelen stelt en daarbij moet bijsturen waar nodig, natuurlijk wel met het lange termijn doel voor ogen te houden. 

Heb je een succesvol experiment opgezet? Schaal deze op. Op lange termijn zul je merken dat deze actie veel meer oplevert dan jouw investering.  

3. Afhankelijk van cookies 

Cookies maken data driven marketing mogelijk. Cookies verzamelen data die wij nodig hebben voor analyse, personalisatie en optimalisatie. 

Toch doen we binnen een paar jaar data driven marketing zonder data. Apple heeft met de IOS 14.5-update de eerste maatregelen genomen tegen datagebruik op third-party-platformen. En er komt nog meer aan… 

Cookie-cancelcultuur

Data is bij data driven marketing onmisbaar, maar we moeten er toch aan geloven. 

In 2019 schreven we: “Een groot voordeel van online marketing is de hoeveelheid aan data die beschikbaar is. Zo is bijvoorbeeld inzichtelijk wie welke e-mail opent, hoeveel personen op een Facebook-bericht klikken en welke pagina’s op je website het meeste worden bekeken.”.  

Nu, twee jaar verder, praten we wel anders. Met de cancelcultuur richting cookies wordt het steeds lastiger om jouw doelgroep te bereiken. De IOS 14.5-update heeft het voor appgebruikers mogelijk gemaakt om tracking binnen een app, zoals Facebook, uit te schakelen. 

Advertentiedoelgroepen worden kleiner en nieuwe doelgroepen bereik je lastiger. Denk aan lookalike-doelgroepen binnen Facebook. Op lange termijn (korter dan je denkt) moeten we het vooral doen met eigen data, zoals Google Analytics. Eigen data word je nieuwe fundament voor optimalisaties.  

De beperkingen van datagebruik op third-party platformen worden met de update groter. IOS 15.0 beperkt het tracken van e-mails. Waarin ga je dat merken? In de openratio of doorklikratio’s. Mail op IOS wordt dus steeds meer een data-blackbox. Ondertussen zitten we alweer op IOS versie 16.2 en volgen de veranderingen in tracking en meetbaarheid elkaar snel op. 

De belangrijkste verandering op dit moment is dat apps nu expliciet toestemming moeten vragen aan gebruikers om hun tracking data te delen met derden. Dit kan beperkingen opleggen over de inzicht van data voor online marketeers. 

 

Het is dus belangrijk om nu te starten met data driven marketing om te leren wat wel en niet werkt voor jouw organisatie en richt.  Richt je dataplatformen goed in zodat je optimaal kunt richten op het verrassen van je website bezoekers. 

Data driven worden?

Data-driven marketing is een manier om uw marketinginspanningen te versterken door gebruik te maken van data. Door gegevens te verzamelen over uw klanten en hun gedrag, kunt u gerichter marketinginspanningen ondernemen en de effectiviteit ervan meten. We zien in bijna alle gevallen dat dit de  conversiepercentages verhogen, terwijl u tegelijkertijd uw marketingbudget efficiënter besteedt.

 

Heb je een vraag? Of wil je vrijblijvend brainstormen over data gedreven marketing? Wil je weten welke mogelijkheden er nog wél zijn in het cookievrije tijdperk? (Ja hoor, er zijn er nog genoeg!)  

Vrijblijvend contact opnemen? Stuur ons een berichtje of bel direct even op 033-2007430.

Neem vrijblijvend contact op