Ben je al bekend met het See Think Do Care-model van Google? Dit model is populair onder marketeers en helpt organisaties om de verschillende fases van een klantreis in beeld te brengen. Door je marketing op elke fase aan te passen zorg je ervoor dat je boodschap aansluit op de behoeften van de doelgroep. Wij verwerkten dit model en de meest gebruikte marketingmiddelen in het See Think Do Care-framework en delen deze graag met jou.
Zo werkt See Think Do Care-model
Het model van Google helpt je om de gehele klantreis van jouw doelgroep in beeld te brengen en je marketing en communicatie hierop af te stemmen. De focus bij marketing ligt vaak op het verkopen van producten en diensten, oftewel de Do-fase. Terwijl de klantreis vaak al veel eerder van start is gegaan. Het See Think Do Care-framework gaat je helpen om hierbij de juiste middelen te kiezen.
See-fase: bekendheid creëren
Het model van Google begint met de See-fase. Het doel van deze fase is bekendheid creëren. Met behulp van bijvoorbeeld advertenties probeer je een nieuwe doelgroep met prospects te bereiken. Dit zijn personen die mogelijk interesse kunnen hebben in jouw product of dienst. Belangrijke KPI’s tijdens deze fase zijn het bereik, het aantal weergaven van je advertenties en de doorklikratio’s.
Think-fase: informeren bij oriëntatie
Tijdens deze fase heeft jouw potentiële klant kennis gemaakt met jouw product of dienst. We noemen hem of haar nu ook wel suspect, omdat je al iets beter weet wie het is. Deze suspect toont interesse en heeft behoefte aan meer informatie om zich te oriënteren. Deze kun je geven op een landingspagina, een instructievideo of een whitepaper. Belangrijke KPI’s in deze fase zijn de sessieduur van een bezoeker, het aantal weergaven van een video en het aantal downloads van de whitepaper.
Do-fase: verkopen van product
Daar is ie dan! De fase waar de aankoop in plaats vindt. Voor deze fase kan dus al behoorlijk wat interactie zijn geweest. Jouw potentiële klant heeft kennis gemaakt met het merk, zich georiënteerd op het product en is nu klaar voor een aankoop. Een retargetingcampagne kan in deze fase bijzonder effectief zijn om de klant net dat laatste zetje te geven om de aankoop te doen. Belangrijke KPI’s in deze fase zijn het aantal conversies, het percentage bezoekers dat converteert en natuurlijk de winst.
Care-fase: behouden van klant
De aankoop is gedaan en de winst is binnen. Veel bedrijven zijn tevreden en gaan op zoek naar de volgende klant. Zonde! Het is namelijk enorm waardevol om goed contact te houden met de klant. Ten eerste zal een tevreden klant sneller een herhaalaankoop doen en ten tweede kan een tevreden klant zijn ervaringen delen. Vraag hem of haar dan ook om een beoordeling en blijf communiceren over je merk en andere producten. Belangrijke KPI’s in deze fase zijn het beoordelingscijfer om je klanttevredenheid te meten en het aantal herhaalaankopen.
Voordelen van het See Think Do Care-framework
Er ontbrak een goed overzicht met alle fases, kanalen en KPI’s. Om deze reden hebben we het See Think Do Care-framework ontwikkeld. Dit framework helpt jou en je collega’s om de juiste boodschap voor de juiste doelgroep te maken. Door deze middelen met de juiste KPI’s te monitoren zorg je dat je marketing met data wordt onderbouwd. Daarnaast zorgt het framework voor meer duidelijkheid bij jou en de rest van de organisatie.
Hoe kan ik het framework het beste toepassen?
Lees nu de Voorbeeld case: Een nieuwe sportdrank die op de markt wordt gebracht of lees welke type content en wat voor marketing materiaal je het beste kunt inzetten per fase van het See, Do, Think, Care-framework
Download het framework gratis!
We delen het See Think Do Care-framework graag, zodat het jou ook kan helpen bij het ontwikkelen van de juiste marketingstrategie. Vul hieronder je e-mailadres in en we sturen direct een PDF-versie naar je toe.
We zijn benieuwd naar jouw mening
Het framework toont de meest gebruikte marketingkanalen en -middelen. Er zijn nog veel meer manieren om je doelgroep te bereiken, maar het doel van dit framework is richting te geven voor de verschillende fases en hulp te bieden bij het kiezen van kanalen.
Dit sluit niet uit dat we graag in gesprek gaan over het framework. We updaten het framework sowieso af en toe, simpelweg omdat de mogelijkheden in marketing ook constant toenemen. Heb je een waardevolle toevoeging, wijziging of vraag? Stuur ons een mailtje of een LinkedIn-bericht en we gaan graag met je in gesprek!