Wat is een evergreen marketing campagne?

Deze campagnes zijn speciaal ontworpen om een duurzame impact te hebben op je doelgroep. In plaats van je te richten op een specifieke feestdag of kortstondige boost, kies je bij een evergreen campagne voor een algemeen onderwerp of product, zoals bijvoorbeeld gezondheid en welzijn. Hierdoor blijft je boodschap relevant en kan je je doelgroep blijven bereiken, ongeacht de tijd van het jaar.  

Voordelen

De voordelen van een evergreen campagne zijn talrijk en veelzijdig. Ten eerste kan het je merk een consistente aanwezigheid geven, waardoor je (potentiële) klanten jouw merk gemakkelijker kunnen herkennen en onthouden. Bovendien, omdat de inhoud van een evergreen campagne altijd relevant is, hoeft je je geen zorgen te maken over de mogelijkheid dat je campagne verouderd of opeens onrelevant is.

 

Een ander voordeel is dat een evergreen campagne je in staat stelt om veel efficiënter te werken. Er hoeft niet gewerkt te worden aan een nieuwe campagne elke keer wanneer een feestdag of een andere gelegenheid aanbreekt. Dit betekent dat er meer tijd en middelen overblijven die besteed kunnen worden aan het optimaliseren van je campagne en andere marketing werkzaamheden.

  1.  

Door een evergreen campagne te implementeren in uw marketingstrategie, kun je een consistente aanwezigheid creëren voor je merk en een duurzame impact maken. En duurzame marketing, daar gaan we voor bij Digitalic.

 

Evergreen campagnes kunnen een consequente omzet genereren in tegenstelling tot lanceringen of momentum marketing waarbij de omzet piekt en daarna weer daalt.  

 

 

Tips

Er zijn veel manieren om een evergreen campagne te implementeren in een marketingstrategie. Hier zijn een paar tips om te beginnen: 

 

  1. Identificeer de doelgroep: Voordat je jouw creatieve geest loslaat op het ontwerpen van een knallende campagne, is het cruciaal om de mensen te leren kennen waarvoor je het doet. Door te begrijpen wie jouw doelgroep is en wat hun passies en verlangens zijn, zul je in staat zijn om een campagne te creëren die perfect aansluit bij hun interesses en hen op een persoonlijke manier aanspreekt. Kort gezegd: identificeer je doelgroep en zoek uit waar zij op “aan” gaan.

  2.  
  1. Kies een universeel onderwerp: Het kiezen van een universeel onderwerp dat altijd relevant is, zoals gezondheid en welzijn, zorgt ervoor dat jouw campagne altijd relevant zal zijn en niet afhankelijk is van de tijd of het seizoen. 


  1. Maak gebruik van verschillende kanalen: Door je campagne via een gevarieerde mix van kanalen te delen, zoals social media, e-mailmarketing, advertenties en contentmarketing, kun je een groter publiek bereiken en nog meer indruk maken. Of, om het in andere woorden te zeggen; ga voor een multi-channel marketing aanpak!”


  1. Blijf testen en optimaliseren: Net als bij elke campagne, is het belangrijk om te blijven testen en optimaliseren om ervoor te zorgen dat je de beste resultaten behaalt en steeds beter leert wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Dit kan variëren van het testen van verschillende
    visuals tot het aanpassen van de copy om de campagne naar een hoger niveau te tillen.

  2.  

Door een evergreen campagne te implementeren in jouw marketingstrategie, kun je een consistente aanwezigheid creëren voor je merk en een duurzame impact maken. En duurzame marketing, daar gaan we voor bij Digitalic.

 

Evergreen campagnes kunnen een consequente omzet genereren in tegenstelling tot lanceringen of momentum marketing waarbij de omzet piekt en daarna weer daalt.  

Voorbeelden

Evergreen Campagne voorbeeld

Lees hier meer over onze case voor "teken je boodschap" en hun evergreen marketing campagne

Voorbeeld Evergreen campagne “Save water, Save Money” 

Een voorbeeld van een evergreen campagne is zou kunnen zijn “Save Water, Save Money” campagne van een bedrijf dat waterbesparende producten verkoopt. De campagne richt zich op het besparen van water en geld door het gebruik van hun producten in huizen en bedrijven. De boodschap is altijd relevant, ongeacht het seizoen of de economische situatie, omdat water besparen en geld besparen universele behoeftes zijn die altijd van toepassing zijn. De campagne kan worden aangepast met verschillende en afwisselende visuals en boodschappen die wel aanhaken op de huidige gebeurtenissen of op het seizoen om de aandacht van de doelgroep te trekken, maar de kernboodschap blijft hetzelfde. Hierdoor kan het bedrijf hun merk consistent blijven promoten en hun doelgroep op lange termijn blijven bereiken. 

 

Voorbeeld van toepassing van een Evergreen campagne

Een ander voorbeeld van een evergreen campagne zou bijvoorbeeld een campagne zijn gericht op gezonde voeding. De campagne zou zich richten op het bewustmaken van de voordelen van gezonde voeding voor een gezonde levensstijl en het aanbieden van tips en recepten voor gezonde maaltijden. Dit is een onderwerp dat altijd relevant is, ongeacht de tijd of het seizoen. 

De campagne zou kunnen worden uitgevoerd via verschillende kanalen, zoals: 

  • Social media: Door middel van social media kan de campagne worden gedeeld via verschillende platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Hiermee kan een groot publiek worden bereikt en kan interactie worden aangegaan met de doelgroep.
  • Blogs: Door middel van blogposts kan de campagne worden uitgelegd en worden verdiept. Hierdoor kan de doelgroep zich beter identificeren met de campagne en kan er een groter begrip worden gecreëerd.
  • E-mailmarketing: Door e-mailmarketing kan de campagne worden verspreid naar een specifieke doelgroep of zelf gecategoriseerde segmentaties van jou (potentiële) klanten kan er daardoor een groter bereik worden gecreëerd.
  • Influencer Marketing: Door het inzetten van influencers kan de campagne worden verspreid via hun netwerk en kan er een groter bereik worden gecreëerd. 

 

Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen die passen bij de campagne en de doelgroep. 

Een multi-channel aanpak is daarom ook vaak een van de voorkeuren. Zo zal een campagne gericht op gezonde voeding bijvoorbeeld het beste werken op verschillende kanalen waar veel food-gerelateerde content wordt gedeeld en waar veel gezonde leefstijl-gerelateerde volgers zijn. Je onder andere gebruik maken van influencers die zich focussen op Health en voeding. Op deze manier kan de campagne het beste worden verspreid en kan een groot bereik worden gecreëerd, wat misschien met alleen Facebook advertenties niet had gelukt. 

Vragen over marketing campagnes of wil je gewoon even sparren?

Dat kan altijd! 
Bel ons gerust op  033-2007430 of laat hieronder je gegevens achter.